Ini Probiotik

Cara Membuat Soda Probiotik Dengan Bibit Kefir Air

2


Pada dasarnya anda meletakkan bibit kefir air di dalam air yang manis dan membiarkan mereka menapai selama 24 jam pada suhu bilik. Hasil akan bergantung kepada suhu, jenis gula yang digunakan, kultur kefir air anda, kandungan mineral dalam air yang anda gunakan, dan kurangnya bahan pencemar di dalam air, dan gula dan buah-buahan yang anda gunakan.

Saya lebih suka menggunakan air mineral spritzer kerana kandungan mineralnya yang baik. Kefir air akan mati dalam air berklorin dan air R.O. Air penapis rumah juga kurang menghasilkan produk akhir yang baik.

Di sini adalah resipi khas untuk membuat 1 liter / 1 liter kefir air. Anda akan memerlukan balang 2 liter dan kain kasa/tuala kecil untuk menutup mulut balang untuk memastikan mereka boleh bernafas. Anda juga perlu saringan dan setiap bahan untuk proses bancuhan mestilah PLASTIK ATAU KACA (terutama untuk memeram Bibit Kefir Air)

Di mana untuk mendapatkan Bibit Kefir Air?
Biasanya pemilik akan sedekahkan sahaja lebihan Bibit Kefir Air untuk anda memulakan projek probiotik soda anda. Senarai penderma Bibit Kefir Air ada di group facebook BKA, BKS, Scoby & Minuman/Makanan Probiotik

BAHAN

  • 1 cawan air (lihat di bawah untuk maklumat lanjut mengenai jenis-jenis air).
  • 1 sudu besar gula mentah organik / gula nise / gula melaka (original)/ gula apong
  • Sebagai alternatif, anda boleh menggantikan sistem bancuhan air gula anda dengan air kelapa muda yang segar (bila beli terus dari buah kelapa, jangan di tambah gula atau ais)
  • JANGAN gunakan madu - madu adalah anti mikrob-yang akan membunuh kefir air anda
  • 1 sudu besar bibit kefir air
  • 1 sudu besar molases (optional)



Cara-caranya
Anda perlu cairkan gula dan air mineral anda.
Kalau menggunakan gula melaka/nise saya akan cairkan dengan cara double boiler. Gula melaka yang original tidak keras membatu dan mudah cair dengan cara ini. Selepas itu saya bancuh dengan air mineral spritzer mengikut kadar yang perlu.
Guna mentah organik sangat mudah larut
Pastikan air bancuhan gula sudah diseduh sejuk. JANGAN GUNAKAN AIR GULA YANG MASIH PANAS. Kefir air akan mati






Apabila anda mendapat bibit kefir dari penderma, tapiskan dan buang air yang disimpan bersama-sama bibit kefir yang diberi. Boleh bilas dengan sedikit air mineral jika mahu




Masukkan ke dalam balang. Harus ada banyak ruang udara di bahagian atas balang.




Tutup balang dengan kain longgar supaya kefir air dapat bernafas. Letakkan balang ditempat yang sesuai untuk menapai pada suhu bilik, di tempat gelap daripada matahari..



Kadang-kadang butir kefir air akan sedikit terapung, tetapi kebanyakan mereka tinggal di bahagian bawah balang. .

Apabila minuman anda sedia untuk dibotol, saring keluar butir kefir air untuk membuat menapaian seterusnya. Pakai tapis plastik dan bukan tapis besi. Butiran kefir air itu akan tumbuh sedikit - dari hampir tiada pertumbuhan kepada dua kali ganda, bergantung kepada keadaan dan bancuhan air gula (gula yang digunakan). Saya dapati bila diberi air kelapa - mereka membiak cepat. Namun anda tidak boleh memberi air kelapa secara kerap. Mungkin 1x seminggu atau 2x seminggu

Suhu

Suhu yang sempurna untuk kefir air ialah 22C / 71F. Walau bagaimanapun, ia akan berkembang maju dalam suhu-suhu 18-28C / 65-82F. Pada suhu yang lebih tinggi beberapa mikroorganisma masih akan berkembang, tetapi yang lain akan mati dan integriti simbiotik budaya mungkin akan hilang. Pada suhu yang lebih rendah kefir air anda akan baik-baik sahaja tetapi akan melambatkan proses penapaian. Jika anda tidak perlukan kefir untuk sementara waktu atau anda mempunyai lebihan kefir yang banyak, anda boleh menyimpannya di dalam peti sejuk selama minimun 2 minggu pada 4C / 39F. Pembekuan bijirin kefir air biasanya akan menghancurkan mereka.

Bilakah kefir sedia untuk botol?

Fermentasi pertama (1F) anda perlukan masa antara 1 - 3 hari, bergantung pada suhu, jumlah dan kesihatan butiran yang anda gunakan, bahan-bahan, dan kualiti air. Butir kefir pada permulaan adakala akan mengambil masa yang lama, dan mungkin perlu beberapa generasi untuk mendapatkan kembali kekuatan penuh mereka.

Rasa dahulu menggunakan sudu plastik atau kayu untuk mencelup sedikit air. Rasanya seakan air dari tapai beras atau ubit dengan sedikit masam, sedikit menyengat dan rasa manis sedikit. Semasa mula-mula saya minum kefir air mengingatkan saya pada air gula lebihan pada halwa atau jeruk betik yang ibu saudara saya pandai buat.

Adalah penting bahawa ia tidak manis. Biarkan cukup lama sehingga hampir semua gula itu hilang - biasanya dalam cuaca kita di Malaysia, 24 jam sudah cukup.

Kefir Air sukakan tempat gelap. Maka saya suka mengelapkan tepi balang supaya mereka selesa.

Kefir Air yang sudah siap lebih enak di tambah perisa buah-buahan segar (langkah ini di panggil Fermentasi Kedua atau F2)

2 comments: Leave Your Comments

  1. Assalamualaikum...
    Saya lina dari pj.boleh bantu.
    Di mana boleh saya beli benih kefir ini yer.t kasih kerana membantu.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...
    Saya lina dari pj.boleh bantu.
    Di mana boleh saya beli benih kefir ini yer.t kasih kerana membantu.

    ReplyDelete